Gladnyhet for annonsører og bedrifter på Facebook og Instagram – Salgskanalene har nå blitt videreutviklet! Ved slutten av sommeren 2020 ble «Shops» lansert for Facebook og Instagram. Dette er en gyllen mulighet til å videreutvikle din bedrifts nettbutikk!

Hva er Facebook/Instagram shop?

Shops gjør at annonsører nå kan bruke Facebook/Instagram sømløst for hele salgsprosessen fra annonse til salg uten å måtte forlate plattformen i det hele tatt. Videre tilbyr denne funksjonen annonsører og bedrifter å sette opp forenklede og tilpassede e-butikker på ens sosiale medieprofiler. Dette kan også tilpasses mobilformat, noe som gjør det lettere å nå besøkende med riktig innhold i riktig format uansett hvor en ser shopen fra. I 2018 benyttet 1.8 milliarder mennesker seg av netthandel, dette utgjør ca 21.6% av hele verdens befolkning. Tallene siden den tid viser ingen tydelige tegn til at trenden endres, særlig med COVID-19 som reduserer kunders muligheter og vilje til å besøke butikker fysisk. Vi mener det derfor bør vurderes seriøst å etablere en shop på Facebook og/eller Instagram-kontoen til bedriften din. Det kan også tenkes at denne funksjon for netthandel vil oppleves som mindre tiltakskrevende enn å besøke nettsiden selv når man først scroller gjennom sosiale medier.

 

Hva er nytt med dette?

Det er verdt å nevne at salg på Facebook-sider ikke er noe nytt, det har vært mulig å bli videresendt gjennom Facebook eller Instagram til nettsteder for netthandel. Derimot lar shops lar facebook-sider kunne vektlegge handel via siden i mye større grad enn tidligere. Nå blir nemlig netthandelsmulighetene en integrert del av ens Facebook-side eller Instagram konto, dette gjør også bruken av stories på mediene mer sømløst siden man nå kan komme seg fra A-Å i salgsprosessen uten å forlate kanalen man er på. Shops gir også bedrifter muligheten til å analysere effektiviteten av ulikt innhold i stories og andre midler som bruker for å lede besøkende til ens shop. Dette fungerer litt som Facebook Insights for de som kjenner til det.

 

Hvordan sette opp Facebook/Instagram shop

Sjekk ut denne malen for hvordan man setter opp shops for din bedrift på FB her.
Dersom du og din bedrift er interessert i opprette shops på Facebook eller Instagram (eller begge) må bedriften først registreres hos «commerce manager». Vær obs på at dette er det første steget for å sette opp Shop, så følg den tidligere nevnte linken for å starte registreringen på CM. Shops kan også nås via Facebook’s «markedsplass» noe som styrker synligheten ytterligere. Husk at denne applikasjonen tillater deg å ha en salgskanal i medier der annonser er designet for å nå riktig folk med riktig innhold til riktig tid. Jo lettere det er for brukere som ser relevant annonse å gjennomføre et salg, jo mer sannsynlig blir salget.

 

Kilder

https://www.socialmediatoday.com/news/how-to-get-started-with-facebook-and-instagram-shops/581462/

https://www.facebook.com/business/learn/lessons/what-are-facebook-shops-instagram

https://www.canzmarketing.com/facebook-commerce-manager/#Why_Should_I_Use_Facebook_For_My_E_Commerce_Business_Activities?