Fra MySpace til Facebook til Instagram. Mye har endret seg når det kommer til sosiale medier over de siste 8 årene. Fra tid til annen har vi sett at en ny app blir en “gamechanger” for hvordan vi bruker sosiale medier. Den neste gamechangeren vil nok være TikTok. TikTok er i ferd med å bli et medium på samme størrelse som Instagram og Snapchat. Men hva er egentlig TikTok? Det har blitt det nyeste ungdomsmediet (ca 50% av alle brukere er under 34 år), og reisen til dette mediet har bare så vidt begynt. I denne artikkelen ser vi på bakgrunnen til TikTok, litt statistikk omkring TikTok, hvordan bedrifter kan bruke det for annonsering og hvordan man kan tjene penger på det.

 

Hva er TikTok?
TikTok er en app som baserer seg på at brukere laster opp videoklipp på ca 15 sekunder, med formålet om å underholde seere. De fleste klippene er underholdning i form av lip-syncing til musikk, danseklipp eller bidrag til ulike konkurranser på plattformen. Vi ser også at det er veldig mange klipp med fokus på humor og memes. Utfordringer på TikTok har blitt en kjempetrend. Dette er veldig lovende for annonsører og influencere som ønsker å skape engasjement hos sine brukere. Forløperen til TikTok var appen musical.ly. Appen var et medium som baserte seg på videoklipp av brukere som lip-syncet til ulike sanger. I 2017 slo musical.ly seg sammen med TikTok og dermed begynte appen virkelig å ta fart.

Hvor stort er TikTok? Hva sier statistikken?
* På Google Play ser vi nå at TikTok har nå blitt lastet ned over 1.5 milliard ganger.
* 50% av brukerne er 34 år eller yngre, 26 % er mellom 18-24 år.
* Den vanlige bruker tilbringer 52 minutter på TikTok om dagen!
* Markedsverdien til ByteDance (selskapet som eier TikTok) er på ca 75 millioner dollar (ca 691 millioner norske kroner).
* En analyse av Medietilsynet fant ut at 65 prosent av barn og unge mellom 9-18 år bruker TikTok. Appen er betydelig mer utbredt blant jenter enn gutter (73 mot 57 prosent). Det er også det nest mest populære mediet for barn og unge.* I USA har TikTok 60 millioner aktive brukere, hvor 60% er jenter og 40% gutter.

 

Hvordan kan min bedrift bruke TikTok for annonsering? TikTok produserer kun innhold i form av videoer, så er denne appen på rett sted til rett tid. Dette gir annonsører en enorm mulighet til å annonsere produkter og tjenester til et raskt voksende medium. En annen flott detalj er at man kan dele linker til Instagram- og Youtube kanaler via ens profil. Dette gjør det lett å spre budskapet til flere kanaler. En annen måte annonsører kan bruke TikTok på er å starte sine egne konkurranser for å skape engasjement. Sjekk brukere som NBA, Will Smith, Markus og Martinius, Chipotle eller NBC, for å se ulike typer innholdsproduksjon fra store figurer på TikTok. Verdt å nevne at annonser på TikTok fungerer på samme måte som på YouTube – Annonsene kommer før klippet.

 

Hvordan tjener man penger på TikTok? Det finnes for øyeblikket ingen direkte måte å tjene penger på TikTok. Det som ofte gjøres er å lede seere til andre relevante nettsteder. Hovedformålet for annonsører er å skape engasjement og tiltrekke et nytt publikum. Husk at video fortsatt er fremtidens innholdstype i sosiale medier. TikTok kan dermed vise seg å være svært lønnsomt I fremtiden.

 

Kilder:
https://brandastic.com/blog/what-is-tiktok-and-why-is-it-so-popular/
https://slate.com/technology/2018/09/tiktok-app-musically-guide.html
https://medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2020/200211-barn-og-medier-2020-delrapport-1_-februar.pdf